Det jäser i kylen...

Har precis knådat ihop en halv sats kalljästa källarfranska. Tycker det kunde vara mysig att en helt vanlig torsdag få nybakat bröd till frukost, för dessa sötnosar ska nämligen jäsa nu hela natten så är dom lagom att skjutsa in i ugnen imorgon bitti.
Jag provade det här receptet och somvanligt så kan jag inte riktigt hålla mig till receptet så detta är en Ida-variant. Jag får återkomma imorgon med utlåtandet hur de blev. Det var iallafall en väldigt lätthanterlig deg. Gick enkelt att få ihop den och den kändes smidig att arbeta med.
Eftersom vi bara är 2 till frukost valde jag att göra en halv sats men jag skriver ner receptet för en hel sats
  • 50 g jäst
  • 2 dl mjölk
  • 4 dl vatten
  • 4 msk sirap
  • 2 msk matolja
  • ca 16 dl mjöl (jag blandade lite olika sorter; lite vetemjöl, lite rågsikt & lite durum)
Rör ut jästen i den kalla vätskan. Blanda i sirap och olja samt mjölet, som vanligt ta lite eftersom tills degen känns lagom.
Knåda den ordentligt på mjölat bord. Gör en rulle och skär sedan lagom stora bitar (ca 20-24 st). Lägg på mjölad plåt och låt denna stå i kylen ca 12 timmar.
Morgonen efter:
Sätt ugnen på 250 grader. Ställ fram plåten med bullarna så de får stå i rumstemperatur medans ugnen blir varm. Grädda dem sedan i ca 10 min.
Återkommer även med bild.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0