Födelsedagsfoccacia

idag har jag bakat Foccacia som jag ska servera till pastasalladen. Foccacia är lite av ett paradnummer för mig. jag har det i ryggsäcken från en restaurang där jag jobbade där vi alltid serverade detta bröd tillsammans med någon röra att bre på föra maten. Idag gjorde jag bara en liten sats, alltså hälften av nedanstående. detta recept blir lagom till en stor långpanna.

DEG:

* 50 gram jäst
* 6 dl mjölk
* 1,5 tsk salt
* 0,5 dl olivolja
* 1 morot
* En dutt flytande honung
* En dutt dijonsenap
* 4 dl durumvetemjöl
* 1 liter vetemjöl


Smula jästen i en bunke. Värm mjölk tillsammans med olivolja till 37 grader & slå den över jästen & rör tills jästen löst sig. Riv moroten & blanda i den tillsammans med honung & senap.
Tillsätt nästan allt mjöl samt salt & arbeta ihop till en lös deg.

Jäs under bakduk i ca 40 min.

Ta lite olivolja i händerna & tryck ut degen på en bakplåtsklädd plåt. Jäs ytterligare ca 30 min.

GARNITYR:

Här kan man ta lite vad man gillar men jag brukar använda följande:


* Skivad rödlök
* soltorkade tomater
* fetaost
* oliver
* cocktailtomater
* Flingsalt (vilket jag tyvärr hade glömt köpa idag..damn.)

Tryck ner garnityret i degen & ringla på lite extra olivolja sist strör du på riktigt med flingsalt.

Ibland blandar jag i de soltorkade tomaterna i degen istället för att ha dem ovanpå, det är en smaksak

Grädda brödet i tills det fått bra färg & låter ihåligt.

Innan gräddning


Klart!


Smaskigt!

Kommentarer
Postat av: Emmas Kök

Foccacia som är så gott, perfekt som tilltugg eller bara som den är!

2009-10-17 @ 19:06:33
URL: http://emmaskök.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0