Tekakor

Idag var det dags för bak igen och återigen vände jag mig till Linda på Kryddburken för att hitta ett recpt, hon har så mycket gott där!
jag fann Tekakor så det fick det bli, men slarvig som jag var så började jag med att göra fel & använde vatten istället för mjölk att svälla havregrynen i & sen när jag ändå börjat fel så bytte jag sockret mot sirap & använde rågsikt istället.
Så, så här blev mitt recept på Lindas Tekakor

1 pkt jäst
5 dl vatten
2 ½ dl havregryn (jag använde fiberhavregryn)
150 gram smör
1 dl brödsirap
1 tsk salt
10 - 12 dl rågsikt



Häll 4dl vatten över 2 ½ dl fiberhavregryn, låt de stå och sväll i en bunke i ca 2 timmar!


 
Smula jästen i en degbunke & häll på 1 dl kall mjölk & rör ut den! Smält smöret & häll på mjölk + havregrynsblandningen. Värm till 37 grader.
Blanda det med den lösta jästen och tillsätt sirap, salt & nästan allt mjölet. Knåda till en smidig deg och låt sedan jäsa ca 30 min. Ta upp degen på mjölat bakbord & kavla ut en stor platt deg, ta ut runda kakor med en något runt, jag använde ett stort ölglas, det tyckte jag blev lagom.
 Lägg på plåt och låt jäsa 40 min.  nagga tekakorna med gaffel innan ni gräddar dem.
 Grädda ca 10 min i 200 grader.



Kommentarer
Postat av: Karin/Rosa maränger

Så gott med hembakt - och så luktar det så himla gott =)



2009-01-29 @ 23:22:45
URL: http://rosamaranger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0