Pimpade frallor

Återigen har jag fastnat för ett recept hos Linda som har kryddburken.
Den här gången var det grötbullar som jag kände att jag ville testa, eller snarare utgå ifrån, särskillt denna söndag när J var i skolan och inte hade mycket vettigt för mig.

Dock kunde jag som vanligt inte riktigt hålla mig till receptet så här är min version, jag har lagt till lite solrosfrön & krossade linfrön, samt ökade grötmängden eftersom jag gjorde för mycket.
De blev jättegoda & vi njöt dem med bara lite smör på, blir även ett gott tillbehör till kvällens potatis & purjosoppa!

50 gram jäst
50 gram smör
5 dl vatten
½ msk ättika
2 msk sirap
3 dl havregrynsgröt
7 dl rågsikt
7 dl vetemjöl med fullkorn
ca 1 dl solrosfrön
ca ½ dl krossade linfrön


Smält smöret & häll på vattnet, ljumma till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke och lös med degvätskan. Häll sedan på all vätska samt resten av ingredienserna. Spara lite mjöl till utbakning. Arbeta degen för hand eller med degkrokarna.  Låt jäsa i bunken övertäckt ca 50 min. Ta upp på mjölat bakbord och knåda degen smidig. Forma längder av degen & skär i lagom stora bitar. (smidigt att slippa rulla och greja) Lägg på plåt och låt jäsa övertäckt ca 30 min. Pensla med vatten eller uppvispat ägg och strö över havregryn. (jag uteslöt detta på hälften helt och hållet, behövs inte)  Grädda ca 15  min på  200 grader.



Här hittar du Lindas orginalrecept


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0