Äntligen fredagkväll

fredagkvällar är min favorit på veckan. Då lagar man lite lyxig mat, kanske dessutom en liten dessert, så blev det ikväll.


Till huvudrätt åt vi Örtmarinerad kycklingfilé med ungsrostad potatis och vitlöksbearneise.


Marinera kycklingfilén i olja, balsamvinäger (bryter ner köttet & gör det mört), vitlök & salladskrydda.

Grilla eller stek den tills den nåt 70-75 grader i kärntemp. använd en termometer så får ni köttet saftigt!


Skär potatis med skalet på i pommesbitar, krydda med ortsalt & rosta dom ordentligt i ugnen.


Fuska med såsen & kör knorrs vitlöksbearneise, som är kanon!



Desserten blev en citronglass med havrecrunch efter ett recept från

Lina, but as usual så kan jag inte följa receptet helt så jag bytte ut kokosen mot havrecrunch efter eget huvud dessutom ökade till 3 msk florsocker och jag tyckte ändå den blev i suraste laget så kan nog tipsa om lite till om du inte är jätteförtjust i surt...

Glass

1/2 dl citronsaft
skal från 1 citron
3 msk florsocker  (kan ökas upp)
2 1/2 dl turkisk yoghurt

blanda citronsaft, skal & socker i en kastrull, låt koka någon minut och låt det sedan svalna. Vispa upp yoghurten & blanda med citronblandningen.
Häll upp i glas eller skålar & frys. Ta upp en bra stund innan servering så den hinner tina ordentligt.


Crunch (inget recept nerskrivet, sorry)

havregryn
lite socker
lite honung
lite smör
lite vetemjöl

Blanda allt i en teflonpanna och stek tills det får fin färg, låt svalna & bryt sedan sönder det och strössla på glassen



Nästa gång jag jag testa att bara kyla den & äta den som en mousse, smaken är ljuvlig men tyvärr blev den lite isig, tror den kan vara underbar som en krämig citronmousse, givetvis med det goa knapret till!

Kommentarer
Postat av: Thessan

Åh vilken rolig blogg! Ska sparas i favoriter. (: Kan vara bra att kolla in för tips och idéer!

Kul!

2009-01-16 @ 21:16:41
Postat av: Jennie

Låter jättegott!! Citronglassen måste jag bara testa! Mums!



Och vilken trevlig matblogg du har! Har aldrig varit inne här tidigare men kommer absolut att fortsätta kika in titt som tätt!



// Jennie

2009-01-17 @ 13:52:57
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0