Min tårtvision har blivit verklighet!

Igår när jag fyllde år blev min tårtvision äntligen en riktig tårta & den blev underbart goood!

Här kommer som utlovat receptet:

Botten:

100 g smör
2,5 dl socker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm bakpulver
1 krm salt


Smörj & bröa en springform. smält smöret & vispa ihop det med ägg & socker. Blanda sedan in de resterande ingredienserna.
Häll det i formen & grädda på 170 grader i ca 20 min, skaka lätt på formen emellan åt & se till att den inte blir för fast. Smeten ska röra sig när du skakar på formen.
Lät kakan svalna helt.


Glass:

3 dl grädde
Lemoncurd

Maränger

Grädden vispas fluffigt, inte för hårt. Vispa tills de bildas mönster efter vispen.
Blanda sedan i lemoncurd tills du tycker glassen smakar lagom mycket. Skriver ingen mängs på curden eftersom jag anser att det är en smaksak.
Häll glassmeten på kladdkakan & täck ytan med krossade maränger.
Ställ tårtan i frysen.


Innan servering:

ta fram tårtan en stund innan servering, garnera med färska jordgubbar.



Kommentarer
Postat av: Vivvi

Den här tårtan verkar jättegod. Jag har några frågor. Lemoncurd är det något man köper på burk eller vispar ihop? Har aldrig använt mig av det. Det står glassen i receptet...?

2009-07-14 @ 09:47:57
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0